با این حال هنوز برخی خطر را ترجیح داده و بار سفر به استان فارس بستند و به گفته مجتبی علوی، مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری استانداری فارس از تاریخ 27 اسفندماه 99 تا یکم فروردین ماه 1400 مسافرت‌هایی به استان فارس شده که آمار رسمی تنها درباره سفرهای مسئولانه است.
کد خبر: ۹۵۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ 22 March 2021

تابناک فارس هب نقل از تسنیم: جدال 3 وزارت خانه راه، بهداشت و میراث فرهنگی برای انجام شدن یا نشدن سفرهای نوروزی از تقریبا یک ماه پیش از نوروز آغاز شده و سبب بلاتکلیفی مردم و فعالان گردشگری شده بود تا اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای پایانی اسفندماه تصمیم گرفت و سفر کردن را با شروطی همراه کرد از جمله اینکه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی و از این شهرها ممنوع شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سفرها را در 4 گروه دسته‌بندی کرد که بر این اساس گروه یک افرادی هستند که با تور به سفر بروند که این گروه به دلیل مشخص بودن مکان و زمان و برنامه سفر قابل نظارت و کنترل هستند.

گروه دوم افرادی هستند که تنها برای اقامت از هتل استفاده می‌کنند که باز هم به گفته رئیسی قابل رضایت هستند اما گروه سوم و چهارم که مشکل اصلی ستاد مقابله با کرونا است افرادی هستند که خودشان اقدام به سفر می‌کنند و در مکان‌های تحت نظارت اسکان ندارند.

این دسته‌بندی سبب شد که در استان‌ها ممنوعیت‌هایی برای گروه سوم و چهارم در نظر گرفته شود، تعطیلی ستاد خدمات سفر آموزش و پرورش و عدم اسکان در مدارس و مراکز وابسته به این سازمان از جمله این تصمیمات بود. همچنین عدم مجوز برای اسکان در پارک‌ها و بوستان‌ها و چادر زدن در این اماکن از دیگر ممنوعیت‌ها بود که مطرح شد.

استان فارس نیز از دیرباز استانی گردشگرپذیر و مقصد سفرهای نوروزی و غیر نوروزی بوده است در واقع هوای عالی، اماکن گردشگری و تاریخی بی‌نظیر و محل عبور بودن این استان سبب شده بود که هر ساله شمار زیادی از مردم در تعطیلات به شیراز و استان فارس سفر کنند.

مسئولان بهداشت و درمان استان فارس از همان ابتدا از مردم درخواست کردند که به استان فارس سفر نکنند و این در روزهای گذشته که یکی از شهرستان‌های استان فارس به رنگ قرمز درآمده قوت گرفته است.

سفرهای مسئولانه به فارس

با این حال هنوز برخی خطر را ترجیح داده و بار سفر به استان فارس بستند و به گفته مجتبی علوی، مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری استانداری فارس از تاریخ 27 اسفندماه 99 تا یکم فروردین ماه 1400 مسافرت‌هایی به استان فارس شده که آمار رسمی تنها درباره سفرهای مسئولانه است.

وی سفرهایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و طبق شروط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده را سفرهای مسئولانه می‌داند که بر این اساس در تاریخ ذکر شده 15 هزار و 885 نفر مسافر به استان فار وارد شدند و در اماکن مورد تایید اقامت گزیدند.

 

علوی تاکید کرد که امسال هیچ گونه امکاناتی برای پذیرایی از مسافران در استان نداریم ولی تعدادی از هموطنان توجه نکردند و بار سفر به استان بستند که این امر هم خطر برای سلامت این افراد است و هم شیوع بیشتر بیماری کرونا در استان فارس.

بیش از 153 هزار بازدید از اماکن تاریخی

وی تعداد بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری استان را در این مدت 153 هزار و 770 نفر عنوان کرد که شامل بازدید مسافران و مردم شیراز و استان فارس است.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری استانداری فارس دوباره از مردم تقاضا کرد که امسال را به هیچ عنوان سفر نروند و مسئولان استان فارس این قول را می‌دهند که بعد از پایان وضعیت کرونا و عادی شدن شرایط بهترین امکانات را برای مسافران فراهم کنند.

علوی بار دیگر تاکید کرد که چادر زدن در پارک‌ها و بوستان‌های شیراز ممنوع است و ستاد خدمات سفر آموزش و پرورش هم تعطیل است اما امکان بازدید از اماکن تاریخی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.

وی اعلام کرد: کسانی که قصد بازدید از این اماکن را دارند از جمله شیرازی‌ها و استان فارسی‌ها و کسانی که سفرهای مسئولانه داشتند قبل از بازدید از اماکن تفریحی برای حفظ سلامت و رعایت اصول بهداشتی باید بلیت را به صورت اینترنتی رزرو کنند.

وضعیت گردشگران فارس در یک سال گذشته

براساس آماری که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در نیمه اسفندماه در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد آمار گردشگران استان فارس در سال 99 نسبت به سال پیش از آن 63 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس تعداد گردشگران داخلی که در سال 98 به استان فارس در طی 11 ماه سفر کرده بودند، 636 هزار و 541 نفر بوده که این تعداد در سال جاری به 279 هزار و 902 نفر رسیده که کاهش 56 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد گردشگران خارجی که در سال 98 به استان فارس سفر کرده بودند، 139 هزار و 122 نفر بوده که این آمار در سال جاری به 3640 نفر رسیده که 97 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در مجموع نیز تعداد گردشگران داخلی و خارجی که در 11 ماه امسال به استان فارس سفر کردند 283 هزار و 542 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 775 هزار و 663 نفر بوده کاهش 63 درصدی را نشان می‌دهد.

برچسب ها: سفر ، فارس ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار